Hallo, @X@user.full_name@X@

Wat is het verschil tussen onderstaande twee e-mails:

1. Hallo student, wil je meedoen met onze cursus ….

of

2. Hallo Silvester, wil je meedoen met onze cursus ….

Juist, de kans dat ik meedoe met de cursus is significant groter als ik de 2e variant van de e-mail ontvang waarin mijn voornaam staat. Het mensen persoonlijk (en positief) aanspreken in e-mail verkeer (of SMS of Twitter of whatever) heeft een positief effect op het verhogen van deelname aan surveys en om die reden waarschijnlijk ook voor andere doelen.

En dat is interessant vanuit een perspectief van studiesucces; om actieve deelname van studenten aan onderwijs te bevorderen helpt het al als vanuit onze digitale leeromgevingen berichten worden verzonden (of getoond) waarin, als het maar even kan, de persoonlijk aanspreking verwerkt wordt.

In onze Blackboard-omgeving is die optie er ogenschijnlijk niet. Daarom krijg ik op dit moment veel mails via Announcements van Blackboard of via e-mail die mij in het geheel niet aanspreken. Alles is anoniem geformuleerd. Is dit bericht voor mij bedoeld? Vaak is niet eens duidelijk voor welke cursus zo’n bericht is.

Maar er is een oplossing voorhanden.

In Blackboard kun je een systeemvariabele gebruiken – bijv. @X@user.full_name@X@ – mits via ruwe html invoer –  in berichten of e-mail bodies waarmee iedere student toch persoonlijke wordt aangesproken. Ik zeg: gebruik die mogelijkheid – doen!

Natuurlijk moet Blackboard het kunnen invoeren van zulke variabelen gemakkelijk maken voor docenten door deze via de edit-balk van tekstvakken gewoon te kunnen selecteren en invoeren. Daarvan zeg ik ook: doen!

Bedankt voor het lezen van dit bericht @X@user.full_name@X@ en bedankt Jeroen Sanneman.

#yam #icto

—–

Referenties:

Houston, T. K., Coley, H. L., Sadasivam, R. S., Ray, M. N., Williams, J. H., Allison, J. J., … Kohler, C. (2010). Impact of content-specific email reminders on provider participation in an online intervention: a dental PBRN study. Studies in health technology and informatics, 160(Pt 2), 801.
Kim, C. (2008). Using email to enable e3 (effective, efficient, and engaging) learning. Distance Education, 29(2), 187–198.
Kim, C., & Keller, J. M. (2008). Effects of motivational and volitional email messages (MVEM) with personal messages on undergraduate students’ motivation, study habits and achievement. British Journal of Educational Technology, 39(1), 36–51.
Kim, C., & Keller, J. M. (2011). Towards technology integration: The impact of motivational and volitional email messages. Educational Technology Research and Development, 59(1), 91–111.
Woodall, W. G., Buller, D. B., Saba, L., Zimmerman, D., Waters, E., Hines, J. M., … Starling, R. (2007). Effect of emailed messages on return use of a nutrition education website and subsequent changes in dietary behavior. Journal of medical Internet research, 9(3). Retrieved from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2047284/

Voor de gehele lijst van variabelen van Blackboard: zie:

https://help.blackboard.com/en-us/Learn/9.1_SP_12_and_SP_13/Administrator/230_Developer_Resources/010_Template_Variables

Helaas is er (nog) geen variabele die alleen de voornaam van de student weergeeft.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s