Gebruikt u het Grade Center van uw leeromgeving?

De meeste digitale leeromgevingen hebben een onderdeel om cijfers van studenten bij te houden. Aangezien die leeromgevingen niet rechtstreeks gekoppeld zijn aan bijv. de officiële cijfer-administraties van een instelling (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een steeds meer gebruikte ‘leeromgeving’ Magister in het voortgezet onderwijs), is het aan de docent om deze functie al dan niet te gebruiken en studenten en henzelf daarvan te laten profiteren. Zeker als het gezien wordt als een basisvorm van Learning Analytics die het mogelijk maken om studenten beter te monitore en – jawel – aansturen en motiveren.

De ervaring die ik zelf heb met het bijhouden van allerlei deelcijfers en scores van studenten op aanwezigheid, scores op deelopdrachten, cijfers op toetsen e.d. stamt al uit een grijs verleden. De praktische uitwerking bestond uit het verzamelen van cijfers van collega’s in een Excel spreadsheet die ergens op een netwerkschijf stond. Op basis van goed vertrouwen kon iedereen daar wat in zetten. Alles was flexibel. Op basis van de inhoud van de verschillende kolommen in zo’n spreadsheeet kon ik dan weer allerlei berekeningen uitvoeren om totalen te berekenen, bonuspunten al dan niet toe te kennen etc. Een flinke klus. Tegelijkertijd hielden studenten voor zichzelf natuurlijk een schaduw-boekhouding bij. Alles werd dubbel uitgevoerd. In mijn praktijk ging het om maximaal zo’n 80 studenten. Ik vond het te overzien.

Maar op de VU zijn er docenten die tot cohorten van 800 studenten moeten volgen en administreren. Die cohorten zijn weer verdeeld in een groot aantal werkgroepen met hun eigen werkgroepdocenten. Het bijhouden van scores en cijfers met wat losse excel-files is een reuze-klus. Er is veel kans op fouten. Het overzicht is moeilijk te maken en studenten houden weer massaal hun eigen boekhouding bij en werkgroepdocenten vaak ook. Juist voor dit soort problemen zouden de Grade Centers van deze wereld de docent en de student kunnen helpen.

In de praktijk van de VU zie ik echter dat deze functie niet veel wordt gebruikt. Wat is dat?

Zijn docenten niet actief op zoek naar manieren om efficiënter te werken? Uit verzoeken van onze faculteiten blijkt dit niet; docenten willen graag dat zaken efficiënt worden afgehandeld. Maar blijkbaar is er een grote drempel om de mogelijkheden van het Grade Center van onze eigen Blackboard te gaan gebruiken. Dat is jammer, want er kan veel.

In een komende posts zal ik wat gaan schrijven over een systematisch aanpak die ik aan het opzetten ben voor één van onze faculteiten.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s