De onzin van rangordelijstjes op basis van de CITO Eindtoets

Het besluit van de staatssecretaris om de eindresultaten van groep 8 in het basisonderwijs openbaar te maken, heeft de discussie opnieuw doen oplaaien: Is de gemiddelde schoolscore op de Citotoets geschikt als maat voor de kwaliteit van het onderwijs? Het antwoord hierop volgens Cito is overduidelijk ‘nee’.

De toets is bedoeld als hulpmiddel voor de scholen, als tweede onafhankelijke gegeven naast het advies van de basisschool. Terecht stellen verschillende geledingen in het onderwijs dat de Citotoets niet meet wat de kwaliteit van een school is, maar meet wat leerlingen van groep 8 kennen en kunnen op het gebied van de Nederlandse taal, rekenen-wiskunde en studievaardigheden. De inspectie van het onderwijs kijkt daarom ook naar méér dan alleen de scores op een eindtoets om de kwaliteit van het onderwijs te beoordelen.
Cito geeft zelf duidelijk de grenzen aan van de waarde van de CITO toets voor vergelijken van scholen. Laten alle media, ouders en beleidsmakers hun artikel goed lezen om het gedoe met rangordelijstjes te voorkomen.
Interessant is overgens dat hetzelfde geldt voor de rangordelijstjes van de kwaliteit van bijvoorbeeld Universiteiten en Hogescholen.
Lees het bericht van CITO en download de PDF hier.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s