Een goede docent #ictovu

Afgelopen woensdag heb ik een presentatie gegeven over de inzet van online toetsen. De porté van het verhaal is dat met behulp van regelmatige online tussentoetsen, studenten gestimuleerd worden om sneller en regelmatiger te studeren en dat je zelfs na twee weken al potentieel minder gemotiveerde studenten kunt identificeren (waar je als opleiding dan ook direct op af moet gaan – kalm en assertief – om de student te motiveren).

Mijn presentatie werd treffend geïllustreerd door een docent die deze aanpak in de praktijk brengt. Hij hield een gloedvol betoog over het nut en effect van zijn aanpak. De slaagpercentages van zijn cursus waren flink gestegen ten opzichte van de vorige keer dat de cursus was verzorgd. Die cursus had hij overgenomen van een andere docent.

Hij begon echter met te vermelden dat de vorige docent zeker net zo goed was als hijzelf. “Ja, nee echt, het lag niet aan de vorige docent, die was ook echt heel goed”.

Ik vroeg mij toch af wat hij daarmee bedoelde. Hij gaf een cursus waarbij de resultaten (op dezelfde eindtoets) significant beter waren dan bij de vorige docent. Waarom vond hij zichzelf dan niet een betere docent?

Ik denk dat het ingegeven wordt door het (onuitgesproken) idee dat een goede docent wordt gedefinieerd als  de mate waarin deze ‘goed college’ geeft; of het verhaal duidelijk wordt uitgelegd in de collegezaal. En dat is toch heel jammer. Een goede docent is namelijk veel meer m.i.. Een goede docent is – naast iemand die een duidelijke uitleg en enthousiast verhaal kan houden in een collegezaal – ook iemand die een goed cursusontwerp kan maken waarin hij een didactische interventie opneemt die studenten tot een goede studiehouding aanzet. Bij zoiets als online toetsen vindt dat asynchroon plaats (de docent ziet de student niet face-to-face), maar zijn ‘opdracht’ heeft wel effect. Het feit dat een docent nadenkt over het cursusontwerp en de didactische werkvorm is toch een integraal onderdeel van zijn kwaliteit als docent? Hij is dan toch een betere docent?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s