Certainty Based Marking cq. Multiple Evaluation testing cq. Confidence Measurement testing

Dit weekend kreeg ik een vraag binnen over Certainty Based Marking. Certainty Based Marking is een toetsvorm waarbij studenten, naast het selecteren van het goede antwoord (zoals bij een Multiple Choicevraag), ook aan moeten geven in welke mate ze zeker zijn van hun antwoord. In Moodle is dat tegenwoordig een standaardmogelijkheid om toetsvragen aan te bieden. Ik had al eerder eens verwezen naar meer informatie daarover.

Op basis van deze vraag heb ik weer een keer wat ‘oude’ links hierover verzameld. Hieronder neem ik die nog maar weers eens op om wellicht later te gaan gebruiken.

Over Cerainty based marking is niet heel veel literatuur. Dit wordt o.a. ook veroorzaakt doordat er niet een heel eenduidige aanduiding is voor deze vorm van toetsing. Zie de titel van deze blogpost bijvoorbeeld.

Met name voor summatief toetsen (tentamens) zitten er belangrijke haken en ogen aan deze vorm van toetsen (mix van meten kennis en meten van persoonlijkheidskenmerken – zelfvertrouwen). Ook de voorschriften voor scoring zijn niet eenvoudig op te stellen of psychometrisch afdoende te onderbouwen.

Voor formatieve inzet zijn er echter heel goede mogelijkheden.

Gardner-Medwin heeft hier e.e.a. over gepubliceerd:

Een minder bekende is Farrell:

Voor Summatieve inzet kan te rade worden gegaan bij onderstaande onderzoekers.

Advertisements

One thought on “Certainty Based Marking cq. Multiple Evaluation testing cq. Confidence Measurement testing

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s