Toetswijzer Special – Normering bij de centrale examens in het voortgezet onderwijs

Elk jaar worden de centrale examens in het voortgezet onderwijs genormeerd. De term normeren is een niet zo duidelijke term m.i.. Cito zelf definieert het als:

In het algemeen is het de laatste stap in het toetsconstructieproces, waarbij een referentiekader wordt verschaft voor de interpretatie van de toetsscores. Bij het centraal examen verstaan we onder normeren het toepassen van de regels volgens welke scores op een examen in cijfers worden omgezet.

Kort gezegd gaat normeren over het vaststellen van zak/slaaggrenzen (ook wel cesuren) cq. bepalen welke score op een toets resulteert in welke plaats op een ‘meetlat’.

Interessant is zeker ook het hoofdstuk over equivalering. Hoe kun je vaststellen of de resultaten van de leerlingen van jaar X t.o.v. jaar X+1 bijvoorbeeld gelijk zijn gebleven of niet als je elk jaar een nieuwe toets moet maken?
Wilt u weten hoe de besluitvorming over de normering van het centraal examen tot stand komt? Klik hieronder voor de publicatie.

Toetswijzer Special – Normering.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s