Onderwijsinnovatie: Wat willen STUDENTEN met ICT in het Onderwijs?

Nynke Bos en Kim de Crom hebben onderzoek gedaan naar de wensen van Studenten t.a.v. ICT in het Onderwijs. Ze beschrijven allerlei thema’s en een aardige plaats is ingeruimd voor digitaal toetsen. Zowel in formatieve zin als summatieve zin. Hieronder hun conclusies hierover.

____

Digitale eindtoetsen

Erg opvallend aan de prioriteringsvraag is dat digitale formatieve toetsing hoog scoort op de prioriteitenlijst van de studenten, terwijl digitale summatieve toetsing het laagst scoort. Een verklaring hiervoor wordt gegeven in de open antwoorden van de studenten. Digitale formatieve toetsing is aantrekkelijk omdat het studenten vrijblijvend de mogelijkheid biedt om plaats- en tijdsonafhankelijk inzicht te krijgen in de individuele voortgang. Digitale summatieve toetsing wordt daarentegen door studenten als onaantrekkelijk genoemd als gevolg van grote afhankelijkheid van de techniek en omdat studenten tijdens de toetsafname meer afgeleid worden (ventilatoren, tikken op toetsenbord, geschuif met de muis over bureau etc.).

____

Ik benader onderzoeken en conclusies waarin getracht wordt na te gaan wat studenten willen met ICT in het Onderwijs, altijd met de nodige terughoudendheid. De antwoorden van studenten worden niet ingekaderd door grenzen en studenten geven dan ook vaak aan dat ze eigenlijk alles wel willen. Zeker formatieve toetsen (thuis, zelf bepalen wanneer en hoe een toetsje te doen) zien ze als een aantrekkelijk aanbod.

De ervaring die ik daar zelf mee heb is dat het aanbieden van dergelijke toetsen echter vrij nutteloos is. Studenten gaan deze toetsen over het algemeen niet maken. Zeker niet als daar in hun beleving weinig voor hen tegenover staat. Zelfs niets als daar bonuspunten tegenover staan zoals in de conclusies over de Digitale bonuspunttoetsen van Nynke en Kim. Het op een goede manier verweven van formatieve toetsen in het Onderwijs is geen sinecure. Je moet als docent dergelijke toetsen in de tijd heel goed timen, je moet er aandacht aan besteden in je colleges, je moet goed nadenken over de soort en timing van de feedback die je geeft  etc. Als je dat doet, dan blijkt uit onderzoek dat het maken van toetsvragen een groot effect heeft op het onthouden van informatie.

De ‘weerzin’ die studenten hebben tegen digitaal summatief toetsen is interessant om te bestuderen en om serieus te nemen. Zeker omdat we bij de VU aan het nadenken zijn over een digitale toetszaal voor grote groepen studenten. De studenten hechten zeer veel waarde aan een ‘super-stille’  tentamenomgeving. Computers zouden daar bij afleiden door het geklik van muizen en toetsenborden en het gezoem van ventilatoren. Ik denk dat dat aspect zeker in ogenschouw moet worden genomen (door mensen zoals ik) die dit soort voorzieningen proberen te realiseren: stille toetsenborden!!

Ik hou me echter ook vast aan onderzoek dat ooit gedaan is door Rickett en Wilks over de waardering van digitaal toetsen door studenten. Zij kwamen er achter dat de waardering van studenten niet werd bepaald door de kwaliteit van de toets of toetsvragen, maar vooral door de kwaliteit van de grafische vormgeving …

Klik hieronder voor het hele bericht.

Onderwijsinnovatie: Wat willen STUDENTEN met ICT in het Onderwijs?.

Ricketts, C. (2001). WHAT FACTORS AFFECT STUDENT OPINIONS OF COMPUTER-ASSISTED ASSESSMENT? 5th CAA Conference. Loughborough. Retrieved from https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui/bitstream/2134/1888/1/Ricketts_c1.pdf
Advertisements

One thought on “Onderwijsinnovatie: Wat willen STUDENTEN met ICT in het Onderwijs?

  1. Een mooie truc in Blackboard is ‘adaptieve inhoud’. Hiervan kun je als docent gebruik maken om studenten/leerlingen te dwingen formatieve toetsen te maken. Met ‘adaptieve inhoud’ verschijnt een volgende opdracht, bijvoorbeeld een praktijkvoorschrift, pas nadat een formatieve toets voldoende is gemaakt.
    Het onderwijs wordt hiermee een stuk efficiënter.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s