>Leren van toetsvragen: de praktijk van het HO

>In aansluiting op mijn vorige bericht over het leereffect van het beantwoorden van toetsvragen zoals gepublideerd in Science, wil ik bijgaande presentatie van de docent PeterStarreveld van de UvA posten.


Sanne Meeder van Onderwijscentum VU heeft zijn presentatie op de studiedag Studiesucces van de UvA van afgelopen donderdag 27 januari 2011 bezocht en ik post hieronder haar korte verslag.

Peter Starreveld (UvA, Psychologie) hield een keynote over Digitaal Toetsen en eindtermen. Volgens Peter is de essentie van een wetenschappelijke opleiding kritisch denken. Dit is een vaardigheid die je kunt leren. In het Delphi Report van de American Philosophical Association (Peter Facione, 1990) vond hij de volgende zes vaardigheidsdoelen m.b.t. kritisch denken: 1. parafraseren (de kern van de tekst in eigen woorden na kunnen vertellen) , 2. analyseren (betoog van een onderzoeker lezen. wat is de redenering, wat zijn de argumenten?) 3. evalueren (klopt de redenering, wat is de redenering waard?) 4. wetenschappelijk denken, 5. communiceren (overbrengen van je wat je onderzocht hebt en je bevindingen) en 6. zelfreflectie (nadenken over aanpak en gedrag). Deze doelen zijn volgens Peter zo concreet dat je ze kunt gebruiken als leerdoelen voor de cursus.
Peter maakt in zijn cursus gebruik van een digitaal werkboek (op Blackboard). Na elk college moeten de studenten een opdracht maken over de in het college behandelde stof plus een multiple choice toets over de opdracht en alle tot dan toe behandeld stof. Hij wil hiermee de volgende doelen bereiken: activering (de opdrachten, heel mooi materiaal ontwikkeld ism Utwente), training (toetsen is volgens Peter een zeer belangrijke vorm van leren, ze krijgen direct feedback op de toets.) en bijblijven (de toets is slechts 3 dagen beschikbaar). De toetsresultaten tellen mee voor het eindcijfer.

Klik op de link hieronder voor de gehele presentatie.

Video registratie van Peter Starreveld

Overigens komt zijn verhaal overeen met bijvoorbeeld het verhaal van de docent Martijn Meeter van de VU die een presentatie hield op het Onderwijscentrum VU Symposium: Het werkt! Van onderwijsidee naar uitvoering.

Presentatie Martijn Meeter VU

En laatst liep ik ook aan tegen de presentatie van docent Bob van den Brand van Universiteit Tilburg. Hij gebruikt online testen in combinatie met Web Lectures en andere ICT-middelen om de participatie van studenten te verhogen. De inzet van van online toetsen begint vanaf 23.14 in onderstaande videoregistratie van zijn presentatie.

Presentatie Bob van den Brand UvT

Advertisements

One thought on “>Leren van toetsvragen: de praktijk van het HO

  1. >Mijn collega Sanne Meeder had een reactie op bovenstaande bericht. What's new…tussentijds toetsen helpt bij het leren en geeft richting aan het studiegedrag. verassend dat er nu een lap tekst over in de nrc staat. Het is in ieder geval wel een pleidooi om tussentijds toetsen in te zetten. En ik zou het interessant vinden om het tussentijds toetsen uit te breiden met het door de student zelf toetsvragen te laten bedenken. Scheelt de docent ook weer tijd. Kijken wat dat bijdraagt aan de verwerking van de stof.Groet Sanne Meeder

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s