>Maple T.A. – Login

>

Maple T.A. is een toetsprogramma gebaseerd op het wiskundeprogramma Maple. Met dit toetsprogramma kunnen (naast regulier MC-vragen enzo), wiskundige vraagstukken aan studenten worden voorgelegd waarbij het antwoord in de vorm is van numerieke getallen (met specifieke toleranties en evt. benoeming van eenheden) en algebraïsche vergelijkingen. Het programma controleert deze antwoorden op correctheid.

Ik was er al lang op aan het broeden hoe ik Maple T.A. voor de VU een plek zou kunnen geven. Ik zocht naar mogelijkheden bij onze exacte wetenschappers, maar onze contacten aldaar zijn erg mager.

Nu ben ik er heel toevallig via een facultaire onderwijsdag bij onze Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde achtergekomen dat we al een licentie hebben op Maple T.A. via een regulieren SURFlicentie. Over matige voorlichting gesproken….

Ik moet van de licentie nog het fijne te weten komen, maar ik heb al binnen twee dagen een docent-account gekregen via CANdiensten en kan zo aan de slag. Het schijnt dat er ook een ongelimiteerde hoeveelheid studenten in het systeem mogen. Beveiligd toetsen is maar beperkt mogelijk, maar daar kunnen creatieve oplossingen voor worden gevonden.

Het wordt nu mogelijk om docenten die een vraagtype willen waarin studenten algebraïsche formules moeten invoeren, wellicht meer te interesseren voor digitaal toetsen. Vooral op formatieve toetsen (tussentijdse toetsen voor oefening, deelcijfers e.d.) zal ik mijn inspanning richten.

Voor VU-docenten: neem contact met mij op om dit systeem eens verder te onderzoeken.

Leave a Reply

