>What’s up

>Door grote drukte en het Paasweekeinde ben ik er niet toe gekomen om weer eens een bericht te plaatsen. Dat is toch jammer. Zeker als je druk bent komt er veel interessants door je vingers om eens met anderen te delen.

Wat te denken van het voorstel vanuit Onderwijscentrum VU om de Tentamenhal van de VU uit te rusten met een draadloos netwerk en stopcontacten en 400 PC’s om grootschalig digitaal te kunnen toetsen. Allemaal opgeschreven en doorgerekend! Een prachtplan. Ik blijf overal druk uitoefenen.

Of wat te denken van de docent bij Economie die een digitale toets af wil nemen voor 350 studenten waarbij een deel van de studenten ook open antwoorden moeten geven? Hoe moet QMP zo gebruikt worden en hoe kan ik dit proces zo presenteren dat ik deze docent over kan halen om het gehele proces van het beoordelen van die open vragen binnen dat systeem af te handelen (en niet weer de hele boel zou moeten uitprinten!). Dit nog even los van het regelen van alle computerzalen en de juiste instellingen voor de digitale toets an sich.

Of wat te denken van de literatuur om toetsvragen in het onderwijs te verweven en het (non)-effect daarvan te interpreteren. Zie bijvoorbeeld:

Roediger, H. L., & Karpicke, J. D. (2006). Test-Enhanced Learning. Psychological Science, 17(3), 249-255. doi:10.1111/j.1467-9280.2006.01693.x  
Huxham, M. (2007). Fast and effective feedback: are model answers the answer? Assessment & Evaluation in Higher Education, 32(6), 601 – 611.  
Steenhuis, H., Grinder, B., & Bruijn, de, E. J. (2009). The use(lessness) of online quizzes for achieving student learning. International Journal of Information and Operations Management Education, 3(2), 119 – 148.  
Kennelly, B., Considine, J., & Flannery, D. (2010). On-line auto-graded assignments in economics: A test of their effectiveness. In THE IRISH ECONOMIC ASSOCIATION ANNUAL CONFERENCE. Presented at the 24th Annual Conference, Stormont Hotel, Belfast, Northern Ireland. Retrieved from http://www.iea.ie/conferences/2009/KennellyConsidineFlanneryPaper.doc

Dit laatste twee artikelen suggereren dat er geen effect is van tussentijdse toetsjes op de score van studenten op tentamens. Goede bestudering van de artikelen laat echter zien dat het een onvolkomen onderzoek is op basis waarvan überhaupt geen conclusie kan worden getrokken over het effect van zo’n interventie. De artikelen laten eigenlijk zien hoe moeilijk het is om evidence based educational research uit te voeren waarbij het daadwerkelijke effect van een relatief kleine interventie, temidden van alle onderwijshectiek, en storende en invloeden, van langdurige onderwijsprocessen is te bepalen.

Een ander aardig artikel beschrijft hoe het toevoegen van meer multiple-choice vragen op een tentamen een groter effect heeft op een betrouwbare meting dan toevoeging van kort-antwoordvragen. Ook interessant. 
Bleske-Rechek, A., Zeug, N., & Webb, R. M. (2007). Discrepant performance on multiple-choice and short answer assessments and the relation of performance to general scholastic aptitude. Assessment & Evaluation in Higher Education, 32(2), 89-105. 

Advertisements

One thought on “>What’s up

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s